Symptomer på hudkræft

Hvilke symptomer på hudkræft skal du være opmærksom på, og hvordan ser hudkræft ud?

Almindelig hudkræft også kaldet Basalcellekarcinom kan forekomme over hele kroppen, men langt de fleste er lokaliseret i området omkring hoved- og halsområdet. Ofte vil der være tale om sår, der ikke vil hele eller en knop (tumor), der bløder eller væsker. En erfaren hudlæge vil have let ved at genkende hudkræft, men undertiden kan hudkræft forveksles med en godartet hudsygdom.

Den mest almindelige form for hudkræft er de såkaldte nodulære basalcellekarcinom. Typisk ses denne form for hudkræft i ansigtet og kendetegnes ved en perlemorsagtig knop evt. med sårdannelse. En anden type hudkræft, der typisk ses på kroppen og især på overarme, er superficielle basalcellekarcinom. Det viser sig som røde og skællende forandringer i huden. Denne form kan forveksles med eksem eller psoriasis, det er derfor vigtigt at få en hudlæge til at undersøge området. En mindre hyppig form for almindelig hudkræft er de såkaldte infiltrative typer. De har et mere aggressivt vækstmønster, og risikoen for tilbagefald af denne type er større. De optræder som arvævslignende forandringer, hvor det kan være vanskeligt at afgrænse hudkræften fra det omkringliggende væv.

Hvilke symptomer skal man være opmærksom på?

• Sår på huden der ikke heler op (især i ansigtet)

• Røde, skællende forandringer der ikke forsvinder

• Perlemorslignende knop

Billeder af hudkræft

Her kan du se eksempler på, hvordan hudkræft kan se ud. Ofte vil hudkræft opstå i ansigtet og i sær ved næsen. Oplever du tegn eller symptomer på hudkræft, er det vigtigt, at du får en hudlæge til at undersøge dig. Hudlægen vil undersøge området og evt. tage en biopsi, der kan fastslå om der er tale om hudkræft.

Kontakt os for en konsultation hos en af vore speciallæger.